נוהל טיפול ודיווח באירוע שבר בקווי ביוב ראשיים/מאספים וקווי סניקה העלולים לגרום למפגע סביבתי

אירוע שבר בקווי סניקה או בקווי ביוב ראשיים/ מאספים יכולים להיגרם כתוצאה מפגיעה מכאנית בקו מעבודות בניה וחפירה, פסולת בניין, או כתוצאה מהתמוטטות קרקע, גלישת קרקע או בלאי של הצנרת .

עם גילוי האירוע יפעל התאגיד למתן טיפול מהיר ויעיל, תוך שאיפה למנוע ו/או למזער למינימום האפשרי את הנזקים העלולים להיגרם לסביבה .

 אופן דיווח באירוע

כאשר יתרחש אירוע שבר בקווי סניקה, מאספי ביוב ראשיים, ידווח מנהל צוות השטח או הגורם שקיבל את ההודעה על הפגיעה למנהל מחלקת מים, וממנו לשאר בעלי התפקידים הרלוונטיים.

מנהל מח' מים וביוב יטפל מול קבלן אחזקת הצנרת וקבלן הביובית לתיקון התקלה ולטיפול בשפכים .

מהנדס התאגיד יהיה אחראי לניהול האירוע מתחילתו ועד סיומו, לרבות הגשת הבקשה לרשות המים להגלשת חירום במידה והייתה כזו ,הפעלת גורמי התאגיד או גורמים נוספים לשיקול דעתו בתאום עם  מנכ"ל התאגיד וסמנכ"ל תפעול.

אופן הטיפול ותיקון השבר יקבע בתאום עם מהנדס התאגיד ,מנהל מח' מים וביוב וסמנכ"לית תפעול.

מהנדס התאגיד יבחן סיוע ותגבור במשאבות, ביצוע מעקף , ביצוע חסימות על תוואי הואדי ( במידה וקיים חשש ) ביצוע שאיבות על מנת למזער ככל שניתן את הנזק והחזרת המצב לקדמותו בסיום הטיפול .

בהתאם ללוחות הזמנים שיקבעו לטיפול תעדכן סמנכ"לית תפעול את נציג מרכז בכיר מים ושפכים מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה בהתקדמות הטיפול בשבר.

בסיום האירוע יבוצע תחקיר שיופץ לכל הגורמים המעורבים לרבות לרשות המים והמשרד להגנת הסביבה.

במקרה של הזרמת שפכים בקרבת נחל

הזרמת שפכים לנחלים אסורה על פי חוק המים התשי"ט 1959 אלא אם אישר זאת מנהל רשות המים .

במקרה של חשש לזיהום נחל יש למלא טופס בקשה למתן צו הרשאה בנוהל חירום לסילוק שפכים /קולחים לנחל, ולהעביר טופס זה למנהל רשות המים ונציג המשרד להגנת הסביבה .

יש לפעול להסטת השפכים/ ביצוע איגום וכל הנדרש למניעת נזק סביבתי רק לאחר קבלת האישור.

הגלשת שפכים  לנחל בפעולה יזומה

כל פעולה יזומה של העתקת קו ביוב ראשי או קו סניקה הכרוכה בהגלשת שפכים לשטח פתוח, נחל,  יש למלא טופס בקשה למתן צו הרשאה בנוהל רגיל לסילוק שפכים ו/או קולחין לנחל המופיע באתר המשרד להגנת הסביבה.

הוועדה דנה בפורום מצומצם יותר ובנוהל מזורז (טלפוני ודוא"ל) בבקשות לצווי הרשאה להגלשת חירום (תיקון תקלות ועבודות תחזוקה בצנרת ותחנות שאיבה וכד'), וממליצה לתת צווי הרשאה, בלית ברירה ובהיעדר חלופה אחרת, בתנאים כגון: הגבלת ספיקות, שעות הזרמה, פעולות למזעור הנזק הסביבתי והתברואי, תיאום, דרישה להשבת המצב לקדמותו, שמטרתם למזער את הנזק לנחל, לציבור ולסביבה.

אין לבצע העבודה הנדרשת אלא לאחר קבלת אישור מהמשרד להגנת הסביבה וממנהל רשות המים.